فروش بهتر، در تعامل درست نهفته است

مدیر مجموعه بوستان نور، اصلی‌ترین مشکل نمایشگاه‌های کشور را زمان‌بندی نامناسب و تبلیغ ضعیف بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار صف؛ علیرضا متوسل مدیر مجموعه بوستان نور، درباره مسائل مالی و فرهنگی موجود در حوزه صنایع فرهنگی کشور به گفت‌‌وگو پرداخت؛ که متن آن به شرح زیر است:

از چه سالی مشغول فعالیت در حوزه صنایع فرهنگی هستید؟

ابتدا ناشر و کتاب‌فروش بودیم. 5 سال پیش فروشگاهی را تاسیس کردیم که شروع رسمی فعالیت ما از آن‌جا بود؛ کم کم تغییراتی را به وجود آوردیم و وارد بخش‌­های گوناگون حوزه صنایع فرهنگی شدیم. درواقع الان مجموعه‌ای از کتاب، صنایع دستی و لوازم‌التحریر هستیم و به ساخت انیمیشن‌های اخلاقی نیز فکر می‌کنیم.

آیا برنامه‌ریزی هدفمندی برای تولید انیمیشن دارید؟

بله، اگر از ایده‌ها حمایت شود، ایده‌های جالبی در راه است.

لطفا در مورد ایده حمایت نشده توضیح دهید.

ما به کمک سرمایه‌ای که داشتیم و هم‌چنین سرمایه‌ در گردش مجموعه، اقدام به ساخت انیمیشن “قصه‌های سلام” با موضوع آموزش موارد اخلاقی به کودکان کردیم. این انیمیشن 10 کاراکتر دارد و از یک خانواده ایرانی 5 نفره تشکیل شده است. طی 35 قسمت تلاش کردیم، موضوعاتی مانند کنترل خشم، مشورت، حسد و دیگر مواردی که یک کودک جهت آگاه‌شدن نیاز دارد را به کارگردانی بهرام عظیمی تولید کنیم. از این مجموعه 35 قسمتی، ما موفق به تولید 20 قسمت آن شدیم؛ به دلیل نداشتن اسپانسر و عدم همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه، سرعت و انگیزه ما برای تولید ادامه قسمت‌ها کاهش یافت.

چرا از بین بخش‌های مختلف صنایع فرهنگی، صنایع دستی را انتخاب کردید؟

در بخش کتاب رقیب‌های زیاد و بزرگی وجود دارد و هم‌چنین مراکز پخش، شرایط متنوعی در حوزه توزیع و عرضه کتاب به کتاب‌فروشی‌ها دارند؛ اما در حوزه صنایع دستی، پخشی به‌نام پخش صنایع دستی در کشور نداریم. اغلب تولیدکننده‌ها و توزیع‌کننده‌های صنایع دستی در شهرستان‌های کشور، شرایط به نمایش گذاشتن محصولات خود را ندارند. با توجه به تعاملاتی که با همکاران خود و تجربه‌ کسب شده طی این سال‌ها، توانستیم ارتباط بهتری با تولیدکنندگان برقرار کنیم و در مورد فروش بیش‌تر یا کم‌تر محصول و هم‌چنین پتانسیل بازار تصمیم بگیریم؛ اما نکته مهم این است که پشت هر محصول در حوزه صنایع دستی داستانی نهفته است که دانستن نحوه‌ی تولید کالا از آغاز تا پایان، بر لذت‌بخشی خرید آن محصول تاثیر چشم‌گیری دارد. علت خاص بودن محصولات دستی نسبت به ماشینی در همین است.

طبق سابقه فعالیت‌تان، چه عاملی را در رشد یا کاهش فروش محصولات فرهنگی اثرگذارتر می‌دانید؟

معرفی درست. اگر کالا با اصالت و کیفیت باشد و معرفی درستی هم صورت گیرد، قطعا آن محصول دیده می‌شود؛ هم‌چنین لحن مناسب و انتقال حس خوب هنگام خرید نیز تاثیرگذار است.

تفاوت کسب‌وکار شما به‌عنوان عرضه‌کننده محصولات فرهنگی با سایر همکاران‌تان در چیست؟

نگاه عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی ابتدا فرهنگی است و بعد اقتصادی؛ چون ارائه فرهنگ برای ما در اولویت است، نمی‌توانیم با تورم دلار هم‌سو شویم. در مجموعه ما موقع چیدمان محصول جدید، برچسب قیمت روی آن زده می‌شود و تا تکرار مجدد آن، قیمتش با توجه به نوسان بازار تغییر نمی‌کند؛ این نکته را مشتریان ثابت ما می‌دانند. تولیدکنندگان موقع تهیه مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. سپس نوبت به ما می‌رسد که با گذشت مدت زمان کوتاهی از خرید قبل، با افزایش قیمت جدید روبه‌رو می‌شویم و در نهایت مشتری این نوسانات را متحمل می‌شود‌. نداشتن ثبات قیمت در کوتاه مدت واقعا آزار دهنده است.

برگزاری نمایشگاه به چه میزان برای دیده‌شدن اثر دارد؟

سابقه شرکت در نمایشگاه‌های کتاب و صنایع دستی را دارم. هدف از حضور در نمایشگاه، تعامل با مخاطب، دیده‌شدن کسب‌وکار، شناسایی نیاز و علاقه‌ مشتری، برای آینده‌ فروش بهتر است. اصلی‌ترین مشکل نمایشگاه‌های کشور، عدم مدیریت زمان‌بندی و تبلیغ است. اخیرا مسئله دیگری نیز اضافه شده ‌ که از بازدیدکننده و غرفه‌دار هزینه دریافت می‌شود؛ اگر این موارد بررسی و رفع شوند قطعا حضور در نمایشگاه بر فروش تاثیر مثبت دارد.

به عنوان سوال آخر؛ تا چه حد نسبت به سیاست‌ها و فعالیت‌های انجمن صف آشنایی دارید؟

تا حدی اطلاع دارم که مجموعه، تشکیل شده از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان حوزه صنایع فرهنگی در بخش‌های مختلف که تلاش دارند سیاست‌های مطرح شده را به جای درستی برسانند.