به نام خدا
شیوه نامه انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی چندمنظوره
این شیوه نامه در تاریخ 1395/05/31 توسط هیئت موسس تنظیم و تصویب گردید و پس از پیگیری و پایبندی هیئت مدیره سالهای 96، 97 و 98، پس از ثبت انجمن صنفی عرضهکنندگان محصولات فرهنگی در سال 99، توسط هیئت مدیره در تاریخ 1399/11/18 بازنویسی گردید و علاوه بر اساسنامه ثبتی برای همه اعضای انجمن لازم الاتباع است، ویرایش هر نسخه از این شیوهنامه باید به تایید چهار پنجم اعضای هیئت موسس برسد تا مناط اعتبار گردد.
الف) تعاریف، مبانی و مفاهیم
- ویژگیها و چشم انداز محصولات و صنایع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز 1404 بر اساس اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی
با توکل به خداوند متعال و استعانت از قرآن و عترت (علیهم السلام) و با عزم و مجاهدت ملی در راستای احیا و اعتلای تمدن اسلامی-ایرانی و پیشرفت ملی؛ نظام نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افق 1404؛ نظام نوآوری سامان یافته؛ با قابلیت تولید محصولاتی منبعث از فرهنگ اسلامی- ایرانی و انقلابی، تعالیبخش، تمدنساز، گفتمانساز، برخوردار از مشارکت مردمی، پیشران در توسعۀ قدرت نرم، اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی، پیشتاز در بازار منطقه، با قابلیت تبدیل ایران به قطب فرهنگی جهان اسلام و مورد توجه در جهان؛
اسلامی-ایرانی، انقلابی: معرفتآفرین، کمالآفرین، پاک، اخلاقی، الهام بخش، حافظ نهاد خانواده، هویتساز، مصونیتبخش و اقتدارآفرین.
نظام نوآوری سامان یافته: مبتنی بر شبکه سامان یافته به هم پیوستة تمامی افراد و نهادهای مرتبط با تاکید بر ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی، سازمانهای مردم نهاد و صنوف، در راستای تبدیل مفاهیم اسلامی ایرانی به محصولات فرهنگی خلاق، دانش بنیان و همافزا به مثابه کل واحد.
پیشتاز در بازار داخل و منطقه و مورد توجه در جهان : جذاب، پویا، متنوع، رقابت پذیر، دستیافته به سهم برتر از بازار منطقه و با قابلیت نفوذ و تاثیرگذار بر مردم جهان.
قطب فرهنگی جهان اسلام: کانون جهانی و مرجعیت تولید و بازتولید مفاهیم اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و انتشار آن در دنیا از طریق محصولات فرهنگی با تاکید بر ارزشهای مشترک.
- تعریف صنایع فرهنگی در جهان
طبق تعریف یونسکو صنایع فرهنگی به صنایعی گفته میشود که خروجیهای خلاق و هنری ملموس و ناملموسی تولید میکنند که دارای ظرفیت تولید ثروت و ایجاد درآمد از طریق بهرهبرداری از داراییهای فرهنگی و تولید خدمات و کالاهای دانش بنیان (هم سنتی و هم نو) هستند.
- تعریف فروشگاه عرضهکننده محصولات و صنایع فرهنگی
- فروشگاهی با هر وسعت و ابعادی که حداقل 3 گروه موثر از دستهبندی کالایی صنایع فرهنگی را دارا باشد.
- فروشگاهی با وسعت و ابعاد بیش از 200 متر که حداقل 5 گروه غیر موثر از دسته بندی کالایی صنایع فرهنگی را دارا باشد.
- لازم به ذکر است این عنوان به فروشگاههای مجازی که شرایط کالایی فوق را دارا باشند نیز اطلاق میگردد.
- گروه کالایی موثر به دسته کالایی اطلاق میگردد که بخش قابل قبول (یک پنجم) از نظر ریالی یا حجمی را به خود اختصاص دهد.
- گروه کالایی غیر موثر به دسته کالایی اطلاق میگردد که به صورت حداقلی (یک قفسه یا بخش) را به خود اختصاص میدهد.
- تعریف فروشگاه عرضهکننده محصولات و صنایع فرهنگی ایرانی اسلامی
این فروشگاهها بر اساس دغدغه و اهمیت فرهنگ ایرانی اسلامی تشکیل میگردند، از این رو تامین منافع مالی خود را در گرو ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی میدانند و کالاهای مخرب و معاند را عرضه نخواهند کرد. فروشگاههایی که در روند ارزیابیهای انجمن، ایرانی اسلامی اطلاق گردند شامل دریافت خدمات ویژه میباشند.
- دسته بندی هفتگانه محصولات و صنایع فرهنگی
- کتاب
- نوشت افزار
- اسباب بازی
- تغذیه سالم
- چند رسانهای
- پوشاک ایرانی
- محصولات هنری و تزئینی
ب) اهداف انجمن صنفی عرضهکنندگان صنایع فرهنگی چندمنظوره
- یکپارچگی و هم افزایی تلاشهای فعالان محصولات و صنایع فرهنگی در زمینه عرضه این محصولات
- استفاده از علم روز دنیا در سطح عرضه محصولات و صنایع فرهنگی
- به کارگیری استراتژی پیشرفت و گسترش سطح عرضه محصولات و صنایع فرهنگی
- ایجاد ذائقه و تقاضاسازی محصولات و صنایع فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه با افزایش ویترین
- تشکیل اتحادیه صنفی کشوری و تثبیت وضعیت و اهمیت این صنعت در اقتصاد ایران
- تشکیل و معرفی زنجیره فروشگاههای صنایع فرهنگی برای تبلیغات و گستردگی خدمات ارائه شده
- ارتقای کیفی و کمی کالاهای فرهنگی قابل عرضه با بهرهگیری از قاعده صرفه به مقیاس و خرید انبوه
- آموزش نیروهای متخصص و مربی برای معرفی بهتر محصولات و خدمات به مخاطبین
- کسب اعتبارات لازم از نهادهای متولی برای حمایت از این صنعت فرهنگی
- تحقق بخشی به منویات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان از جبهه فرهنگی انقلاب برای سازماندهی توزیع مناسب محصولات مناسب تولید شده
- رسیدن به پایگاه مشورتی برای تولیدکنندگان محصولات و صنایع فرهنگی به دلیل تسلط بر بازار فروش و شناخت جامع سلیقه مخاطبین
- طراحی عملیاتهای محلی و ملی برای تشکیل و شناسایی زنجیره تامین تا عرضه کالا و تلاش برای پر کردن نقاط خلا با کمک مجامع تخصصی و اتحادیههای تخصصی تولید و عرضه محصولات فرهنگی
ج) اعضای انجمن عرضهکنندگان صنایع فرهنگی چندمنظوره
- مدیران فروشگاههای عرضهکننده محصولات و صنایع فرهنگی که فرم درخواست عضویت را تکمیل نموده و برای آنها گواهی عضویت صادر گردیده باشد.
- تاثیرگذاران و فعالان این عرصه ( افراد یا نهادهای که مستقیم یا غیرمستقیم بر روند عرضه و فروش محصولات و صنایع فرهنگی تاثیرگذارند) که فرم درخواست عضویت را تکمیل نموده و برای آنها گواهی عضویت صادر گردیده باشد.
- مدیران سابق یا اسبق فروشگاههای عرضهکننده محصولات و صنایع فرهنگی که از آخرین تاریخ فروشگاه داری آنها بیش از 3 سال نگذشته باشد و فرم درخواست عضویت را تکمیل نموده و برای آنها گواهی عضویت صادر گردیده باشد.
- اعضا معلق: مدیران فروشگاه هایی که عضو انجمن هستند اما حق عضویت پرداخت نکرده اند این اعضا اخبار انجمن را رصد میکنند اما از خدمات آن نمی توانند استفاده کنند.
د) سرمايه و منابع درآمد
- دریافت حق عضویت ازاعضاء.
- اجراي پروژههای فرهنگی و مشاركت با نهادها وسازمانها درمحدوده فعاليتهای مصوب.
- دریافت کمکهای مردمی و خیرین و دغدغهمندان.
- دریافت درصدی از سود کارگزاران و پیمانکارانی که در قبال ارائه خدمات به اعضای انجمن صاحب منفعتی میگردند.
ی) انحلال انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی چند منظوره
- در صورت ثبت اتحادیه عرضهکنندگان صنایع فرهنگی، انجمن صنفی پس از تسویه حسابها توسط هیئت موسس منحل و تمام داراییها، اموال و …. به اتحادیه مذکور منتقل خواهد شد، انتقال اعضا به اتحادیه مستلزم قوانین جاری اتحادیه خواهد بود.
- در صورت تصمیم هیئت موسس و یا مجمع عمومی به انحلال انجمن تمامی اموال و دارايیهايی كه به انجمن تعلق دارد پس از بررسی و تسویه هزينههای جاری و قانونی توسط هیئت موسس وقف خواهد شد.
ه) ساختار اجرایی
- کمیته تامین کالا
- رصد و شناسایی نیازهای فروشگاه های عضو
- شناسایی تامین کنندگان کالای فرهنگی و تعامل با تامین کنندگان برای معرفی به اعضا
- مشاوره به تولید کنندگان جهت ایجاد بازار برای کالاهای مورد نیاز فروشگاه داران
- کمیته عضوگیری و شبکه سازی
- شناسایی فروشگاه های جدید
- شناسایی فروشگاههای موجود و به عضویت درآوردن آنها
- تدوین برنامه و استراتژیهای کوتاه مدت و بلند مدت در جهت جذب اعضا
- صدور و لغو پروانه عضویت اعضا
- کمیته رصد و ارزیابی
- مانیتورینگ و کنترل جایگاه فروشگاههای عضو به لحاظ کیفیت محصولات و تعهد به قواعد انجمن و ارزیابی فعالیت فروشگاهها
- معیار سنجی محتوای کیفی و قواعد مرتبط با فروشگاههای صنایع فرهنگی
- رتبهبندی فروشگاههای عضو
- تدوین سند ارزیابی
- تشکیل تیم ارزیابان و تربیت ارزیاب
- کمیته مشاوره، آموزش و پژوهش
- آموزش نحوه عرضه محصولات فرهنگی و شیوههای به روز به فروشگاهداران
- انتخاب و هماهنگی با مشاوران توانمند برای ارائه خدمات متناسب به اعضا
- پژوهش پیرامون موضوعات و مسائل مرتبط با عرضه محصولات
- کمیته رویداد و نمایشگاه:
- رصد نمایشگاههای داخلی و خارجی و اطلاع رسانی به اعضا
- برگزاری نمایشگاههای تخصصی در حوزه صنایع فرهنگی با استفاده از اعضا انجمن
- مشارکت با نمایشگاههای تخصصی صنایع فرهنگی جهت برگزاری نمایشگاه مشترک
- کمیته رسانه و مخاطب گستری:
- تعامل با رسانههای مختلف از جمله رادیو، خبرگزاری، تلویزیون و … جهت رسانه ای کردن رویدادهای مهم انجمن و معرفی ظرفیتهای موجود
خدمات قابل ارائه به اعضای انجمن صنفی عرضهکنندگان صنایع فرهنگی چند منظوره
- اعطای مجوز فعالیت و پروانه عضویت
- انجمن صف میتواند با مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم جهت فعالیتهای خود و اعضا را دریافت کند.
- انجمن باید کارگروه تخصصی صنایع فرهنگی در اتحادیههای کشوری (فروشگاههای بزرگ، فروشگاههای زنجیرهای و …) را تشکیل بدهد.
- انجمن می تواند کارگروههای تخصصی صنایع فرهنگی ایرانی و اسلامی در اتحادیههای استانی تشکیل بدهد.
- انجمن با بررسی مقررات شورای شهر برای املاک مسکونی می تواند برای تخصیص آنها برای اعضای انجمن تفاهم نامههایی را امضا نماید.
- انجمن میتواند ظرفیتهای خود را جهت تبدیل شدن به رویکرد صنایع فرهنگی به کار بگیرد.
- انجمن میتواند با مذاکره با اتاق اصناف ایران نسبت به تشکیل اتحادیه کشوری عرضهکنندگان صنایع فرهنگی اقدام نماید.
- با ثبت رسمی انجمن در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، انجمن میتواند برای تمام اعضای خود پروانه عضویت صادر نماید.
- تامین کالای مناسب
- انجمن در راستای تامین کالای اعضا با شناسایی و تفاهم با توزیع کنندگان حرفهای تلاش میکند امتیازات شاخص از جمله تامین اقساطی کالا و … برای اعضای خود قرار دهد.
- در جهت تقویت تامین کنندگان انقلابی و تزریق کالای مناسب به عرضه کنندگان، انجمن شناسایی و حمایت از این تامین کنندگان را نیز بر عهده دارد.
- بررسی تنوع محصولات اعضا و بررسی تامین کنندگان فعلی
- از آنجایی که عرضه کنندگان در ارتباط مستقیم با مخاطب هستند و آشنا به ذائقه و میزان مصرف این کالاها در جامعه هستند پس میتوانند مشاوران خوبی برای بخش تولید باشند و تولیدکنندگان را در جهت تولید کالای متناسب با نیاز بازار سوق دهند.
- انجمن باید در تمام طول فعالیتهای خود باید رصد فروشگاهها را جهت تامین کالای مناسب بر عهده بگیرد.
- تشکیل صندوق و تعاونی:
- انجمن با ارتباط با بدنه دولت می تواند منابع مالی و اعتباری دولتی را جهت تشکیل صندوق هدایت کند.
- انجمن از طریق تشکیل صندوق و تعاونی می تواند تسهیلاتی از جمله وام به اعضای خود تخصیص بدهد.
- تبلیغات:
- تبلیغات باید با دو هدف معرفی انجمن صف به منظور کسب اعتبار و معرفی اعضای انجمن به منظور گسترش بازار و مخاطب صورت بگیرد که میتواند در قالبهای زیر انجام شود.
- ظرفیت سازی رسانهای مانند صدا و سیما، روزنامه و نشریات
- سلسله نشستهای خبرگزاریها برای معرفی اعضاء
- فروش تبلیغات مشترک مانند نایلون یا پاکتهای مشترک با قیمت مناسب
- سایت تبلیغی معرفی اعضاء در بستر سایت انجمن
- انجمن با شناسایی نیازهای صنفی اعضاء میتواند مشاورههای تخصصی و ارزان ارائه کند از جمله ارائه خدمات مشاورهای و آموزشی برای راه اندازی سایت و صفحات مجازی و … ارائه دهد تا بتواند در ارائه و تبلیغات فروشگاه ها موثر باشد.
- تعاملات اداری :
- با هدف بازاریابی:
- انجمن برای بازاریابی در سطح کلان میتواند با سازمانها و ادارات دولتی وارد مذاکره شود تا بتواند اعضای خود را معرفی نماید و برای تامین کالای مورد نظر ارگانها از طریق فروشگاههای خود اقدام نماید.
- مکاتبه با نهادها و سازمانهای هر شهر و زیر مجموعهها و معرفی ظرفیتهای فروشگاههای عضو
- با هدف ارائه خدمات :
- گرفتن معافیتهای مالیاتی برای اعضاء به واسطه فعالیت صنایع فرهنگی مانند کتابفروشیها
- بررسی مشکلات حقوقی، بیمهای و مالیاتی اعضا از طریق مشاوره در این حوزه
- آموزش:
- آموزشهایی که انجمن میتواند ارائه دهد در دو موضوع عمومی و تخصصی میباشد و مربوط به مدیران فروشگاه با موضوعاتی همچون چیدمان، بازاریابی و … و برای پرسنل با موضوعاتی مانند نحوه استفاده از بسترهای مجازی، رفتار با مشتریان میباشد که بسته به نوع خدمات میتواند مجازی ( در قالب های ویدئو، pdf و … ) و یا حضوری باشد.
- امتیازات رفاهی:
- می توان برای اعضا امتیازات رفاهی همچون بیمه ها، اقامت در شهرهای دیگر و خدمات ورزشی را در نظر گرفت که با مذاکره با مراکز مربوطه می توان زیر ساختهای لازم را برای این امور فراهم نمود.
- نمایشگاه:
- فروشگاههای عضو از طریق انجمن معرفی و مورد حمایت قرار میگیرند تا بتوانند در استان خود نمایشگاه تخصصی برگزار کنند.
- بهعلت همسویی اهداف انجمن صف با جایزه فیروزه در برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع فرهنگی، انجمن می تواند با این مجموعه یا مجموعه های همسوی دیگر، به پرپایی نمایشگاه با همکاریهای مشترک اقدام نماید.
- سایت انجمن صف میتواند محل مناسبی جهت معرفی فروشگاههای عضو انجمن باشد و همچنین میتوان این سایت را به نمایشگاه دائمی مجازی در این حوزه تبدیل کرد.
- کارگروه برگزاری نمایشگاه انجمن میبایست نمایشگاههای داخلی و بین المللی را رصد و به اعضای خود اطلاع رسانی کند.
- انجمن همچنین میتواند از طریق فراهم نمودن امکانات لازم برای اعضا تسهیلگریهای لازم را جهت حضور اعضا در نمایشگاههای تخصصی فراهم نماید.
- انجمن میتواند با تهیه محتواهای تخصصی صنایع فرهنگی در قالبهای مختلف مثل پوستر، انیمیشن و… به معرفی خود و صنعت فرهنگ در نمایشگاهها بپردازد.
- با توجه به اینکه انجمن زیرساختهای لازم جهت برپایی نمایشگاههای دائمی نوشت افزار و اسباب بازی را در سال 99 فراهم نمود میتواند متولی ایجاد نمایشگاههایی از این دست باشد.
- در نمایشگاههای مختلف حوزه صنایع فرهنگی انجمن میتواند برای معرفی فعالیتهای خود و اعضا، به خود غرفه تخصیص دهد.
- تشکیل فروشگاههای سراسری صف:
- با رصد و پیگیری ظرفیتهای فروشگاهی و نمایشگاهی از نهادهای حاکمیتی یا هرگونه زیرساخت فنی میتوان جهت راهاندازی فروشگاههای جدید و عضویت آنان در انجمن صف اقدام نمود.
- به نظر میرسد که جهت وحدت بصری و هماهنگی بیشتر اعضا میتوان از نماد و لوگوی انجمن صنفی صف بر سر در فروشگاهها استفاده نمود.
- همچنین میتوان فروشگاههای عضو انجمن صف را تحت یک برند تعریف کرد و سر در فروشگاههای عضو را به آن برند واحد اختصاص داد و زنجیره ای تعریف کرد.
- تسهیلات مالی:
- انجمن با مذاکرات جامع با سازمانها، نهادها، بانکها و صندوقهای مالی میتواند برای گرفتن امتیاز وام اقدام نماید.
- وامهای اعطایی به اعضا میتوانند در راستای توانمندسازی اعضاء برای خرید ملک و کالا به جای پول نقد به کار روند.
- راه اندازی صندوق قرض الحسنه داخلی شیوه مناسب دیگری برای رفع مشکلات مالی اعضاء میباشد.
- تجمیع حسابهای مستقل در یک بانک یا صندوق می تواند برای تجمیع امتیازات و مزایا مثل بانک رسالت به کار گرفته شود.
- تولید محتوا :
- با توجه به شناخت و تجربیات اعضاء هیات مدیره انجمن به کالاها و بازار میتوان محتوای غنی برای مشاوره در انتخاب کالاها در 7 گروه کالایی مورد عرضه در فروشگاهها برای اعضاء انجمن ارائه داد.
- عملیات مشترک (با در نظر گرفتن رونق اقتصادی فروشگاهها) :
- باشگاه مشتریان: انجمن میتواند با اتحاد فروشگاهها و اختصاص کارتها و یا کدهای تخفیف به مشتریان به فروش بیشتر اعضا کمک کند.
- فروش تضمینی: انجمن میتواند با تخصیص بن کارت خرید مربوط به ارگانها به فروشگاهها مانند مشق احسان موجب فروش تضمینی کالاهای اعضاء انجمن شود.
- رادیو: با معرفی محصولات یا فروشگاه های عضو انجمن در قالب رادیو صف، رادیو فروشگاهی و … می توان در معرفی فروشگاهها و میزان فروش آنان از طریق رسانه موثر بود.
- شناسایی محصولات جدید داخلی یا خارجی: انجمن میتواند به اعضاء خود پیشنهاد دهد تا برای محصولات جدیدی که شناسایی میکند ویترین اختصاصی داشته باشند مثلا یک قفسه خود را در زمان مشخصی یا یکبار در ماه یا بصورت فصلی به آن محصول اختصاص دهند مانند طرح نقاش شو
- ایونتهای مشترک: تمام اعضاء میتوانند با آموزش بازی یا عرضه برنامههای متنوع از جمله مسابقات کتابخوانی، طراحی لباس و … در رویدادهای مشترک بین فروشگاههای عضو انجمن شرکت نمایند.
- برگزاری مسابقات: انجمن صف میتواند متولی و برگزار کننده مسابقاتی مانند بازیهای صفحه محور در فضای فروشگاهی و در سطوح استانی، کشوری و … باشد.
- برگزاری دورههای تخفیفی مشترک : فروشگاههای عضو انجمن می توانند با ارائه تخفیفات یکسان در زمانهای مشابه به جذب مشتریان اقدام کنند.
- ارزیابی تخصصی فروشگاه ها:
- انجمن صف با کمک کارشناسان بخش ارزیابی آستان قدس اقدام به تدوین شاخصهای ارزیابی فروشگاهی جهت رده بندی عرضه کنندگان با هدف بررسی وضعیت فروشگاهها برای ارائه هر چه بهتر خدمات آموزشی ، تسهیلات و ارتقا کیفیت عرضه محصولات فرهنگی در کشور کرده است که میتوان با ارائه یک نشان برای فروشگاههای صنایع فرهنگی اقدام کرد مانند نشان اعتماد در فروشگاههای صنایع دستی و یا نشان طیب
- ارائه مدل فروشگاهی مطلوب با استانداردهای مناسب از اهداف دیگر این ارزیابی است تا بتواند فروشگاههای سراسر کشور را به سمت استانداردهای ارائه محصولات فرهنگی سوق دهد.