مصاحبه با نخستین تولیدکننده کت و شلوار ایرانی اسلامی

 مدیر شرکت تولیدی فاخر جامه به عدم حمایت و پیگیری دولت از کسب و کارهای حوزه صنایع فرهنگی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار صف؛ آقا محسن عرفان مدیر شرکت تولیدی فاخرجامه درباره­‌ی مسائلی در حیطه صنایع فرهنگی با خبرنگار ما به گفت‌وگو پرداخت که متن مصاحبه به شرح ذیل است:

شما چند سال در حوزه صنایع فرهنگی مشغول فعالیت هستید و در عرضه کدام دسته از کالاهای فرهنگی تمرکز دارید؟

ما فعالیت خود را از سال 1380 شروع کردیم. ابتدا همه­ محصولاتی که در حوزه صنایع فرهنگی جای داشتند را کار می­‌کردیم ولی بعدا احساس کردیم که در بخش محصولات فرهنگی فضا اشباع شده و باید جزیی­‌تر متمرکز بشیم؛ در نتیجه از سال 92 به مرور زمان و با شناختی که از نیاز بازار و مشتریان به دست آوردیم، تمرکز خودمان را روی پوشاک ایرانی _ اسلامی گذاشتیم

شما فکر می­‌کنید مردم به تهیه پوشاک علاقه بیشتری دارند؟

محصولات فرهنگی محصولات مصرفی نیستند! برای مثال یک عدد قرآن در خانه هر ایرانی کافی است و نکته اصلی این است که محصولات فرهنگی از ملزومات زندگی مردم نیست؛ اما پوشاک مصرفی است و جزو ملزومات.

آیا محصول شما مخاطب غیر ایرانی نیز دارد؟

بله، ارسال به عراق داشتیم؛ در دی‌ماه نمایشگاهی در نجف در شرف برگزاری است که از ما هم دعوت کردند که حضور داشته باشیم.

فکر می­کنید کسب و کار شما چه تفاوتی با سایر همکارانتان دارد؟

کت و شلوارهای تولیدی ما برای اولین بار در ایران با عنوان ایرانی- اسلامی ثبت ملی شدند و متاسفانه برخی از همکاران مشغول تولید با کیفیتی پایین و قیمتی بالا هستند که البته وقتی کار اصل و غیراصل کنار هم قرار بگیرند این تفاوت کاملا مشهود است.

با توجه به سابقه فعالیت شما در این حوزه، به نظرتان چه عواملی بر رشد و یا کاهش فروش کالاهای فرهنگی تاثیر بیشتری دارند؟

کیفیت و قیمت بهترین تبلیغ است و متاسفانه بدترین عامل برای شکست. باید خیلی مراقب این قسمت باشیم؛ با توجه به تورم­‌های حاکم در جامعه برای ما احترام به اعتماد مشتری در اولویت است.

لطفا در مورد اقدامات انجام شده برای حفظ این اعتماد توضیح دهید.

ما در طی این سال­‌های همراه با تورم سعی کردیم که با پایین آوردن هزینه تولید خیلی افزایش قیمت نداشته باشیم؛ مثلا با تولید پارچه داخلی و مدیریت هزینه­‌ها، توانستیم تا حدودی جلوی واسطه‌ها را بگیریم و گاهی برای حفظ نام کاری مجبور به خرج کردن پس انداز شدیم.

در دولت جدید توجه به موضوع صنایع فرهنگی نسبت به قبل شدت یافته است و این توجه را در برخی قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی می‌توان مشاهده کرد. آیا در فضای شهرتان تأثیر این قوانین را در مواجهه با سازمان‌ها و اداره‌ها حس کردید؟

خیر، به هیچ وجه. بعضی وقت­‌ها که با دوستان صحبت می­‌کنیم موضوع زمان دادن به دولت مطرح می‌­شود که شاید شاهد تغییر چشمگیری در حوزه صنایع فرهنگی باشیم اما سال­‌ها در حد شعار باقی است. توقع زیادی از دولت نداریم همینکه این دلگرمی را به ما بدهند که در کنار ما هستند و از محصولات و ایده‌­ها در این حوزه استقبال شود برای شروع کافی است.

چقدر با فعالیت‌های انجمن صف آشنایی دارید و نقطه‌نظراتتان را در مورد فعالیت‌های انجمن بفرمایید.

در حدی که در حال ایجاد بحث هم افزایی پویا هستند، کار پسندیده‌­ای است؛ همینکه تلاش دارند نقطه اتصالی بین تولید کنندگان، عرضه کنندگان و فروشگاها باشند خوب است و اگر بتوانند با توجه به نوع محصول فرهنگی، در هر نقطه­‌ای از ایران قیمت ثابتی را وضع و کنترل بکنند  کمک بزرگی است چون یکی از چالش‌­های اصلی و قابل تامل در این حیطه همین بحث اختلاف قیمت بین فروشگاه­ها است.

نگاه شما به توسعه صنایع فرهنگی روشن است؟

قطعا باید روشن باشد؛ چون در کشور اسلامی همچون ایران  باید این اتفاق رخ دهد و زمینه توسعه را به نظر بنده با وضع دستورالعمل‌هایی در سازمان­‌ها، ادارات، مراکز آموزشی و… می‌­توان شروع کرد، زیرا بدین صورت بسیاری از معضلات و مشکل‌­ها قابل حل است.