گزارشی از گردهمایی فعالان صنایع فرهنگی کشور/ عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی، پیشرانه‌ای برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشند

حجت‌الاسلام خداجویان در رویداد ملی عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی کشور گفت: کار و فعالیت عرضه‌کننده محصولات فرهنگی باید دارای روح برآمده از فرهنگ باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رویداد ملی هم‌افزایی عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی کشور روز گذشته در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در این جلسه محورهایی نظیر معرفی انجمن صنفی عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی (صف)، هم‌اندیشی فعالان این حوزه جهت رفع معضلات عرضه و … با حضور فعالان صنایع فرهنگی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از جمله حاضران در این جلسه می‌توان به امیرمسعود استاد حسین از مجموعه «زندگی بهشتی»، مهدی مقامی از مجموعه «شادزی»، سجاد صالحی از مجموعه «صفا»، علی محمدی از مجموعه «منهاج»، علی ثابت از مجموعه «شفق»، ابوالفضل رحیمی و محمدحسین احمدی از مجموعه سلام، محمد حسین نخچی از سرزمین اسباب‌بازی، رحمت الله چاوشی و داود حشمتی از فرهنگسرای کار و تعاون علی پژمان و جواد باقریان از مجموعه آرش، عارف سدیدی از مجموعه عارف، رضاخانی از پاتوق کتاب زنجان، حمید حمزه‌نژاد از مجموعه کتابخان، محمد حسینی از مجموعه ترنجستان، محمد تقی حق‌بین مسئول برگزاری نمایشگاه قرآن، امیر بلوریان از مجموعه ماهد، مجید باشیزلو و … اشاره کرد.

در این جلسه، حجت الاسلام خداجویان مسئول سابق صنایع فرهنگی بنیاد خاتم الاوصیا و مسئول دفتر نماینده ولی فقیه جوانان هلال احمر در سخنانی گفت: بین کسانی که صنایع فرهنگی عرضه می‌کنند با کسی که محصولات دیگری را در بازار به فروش می‌رساند این است که کار یک عرضه‌کننده محصولات فرهنگی دارای روح است. به عبارت دیگر اگر روح ایمان در کار، فعالیت و فروشگاه ما نباشد، کاسب هستیم. فعالیت و کار ما باید پیشرانه‌ای برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی جهادگر عرصه فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن هستند، گفت: بنده معقتدم که عرضه صنایع فرهنگی آن هم در روزگار ما از دویدن در رمل‌های بیابان هم سخت‌تر است. به هر حال هزینه‌ها بالاست و شاید خیلی‌ها به سختی بتوانند این محصولات را تهیه کنند.

در بخش دیگری از این برنامه، سجاد صالحی دبیر انجمن عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی با اشاره به اهمیت ایجاد انجمن و اتحادیه برای این صنف گفت: جریانی که در 10 سال گذشته بر صنایع فرهنگی گذشته است، جریان پر پیچ و خمی است. 10 سال پیش تحولی در تولید و توزیع محصولات فرهنگی رخ داد. پیش‌تر از آن نگاهی سنتی به این صنف وجود داشت و تقریبا هیچ نوآوری نداشتیم. همین موضوع باعث شده بود که به رکودی در این زمینه برسیم و به همین دلیل عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی ناچار شدند خودشان را به‌روز کرده و وارد عرضه محصولات جدیدتری شوند. علاوه بر این، تهاجم فرهنگی در این دوره باعث شده بود که محصولاتی وارد بازار و جایگزین قبلی‌ها شوند. از این روی ایجاد تغییرات لازم و ضروری بود.

وی ادامه داد: برای مثال کتابفروشی‌ها محصولات دیگری مانند نوشت‌افزار، محصولات فرهنگی و … را به مغازه‌های خود آوردند و چند منظوره شدند. همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شد، چرا که وارد چالش‌ها و تداخلات صنفی جدیدی شدیم. برای مثال می‌گفتند که باید عرضه صنایع دستی یا نوشت‌افزار را متوقف کنید و … هسته اصلی انجمن صنفی برای ساماندهی به همین موضوعات شکل گرفت و ضرورتش را به ما نشان داد. در نهایت در سال 1397 و 1398 این انجمن صنفی در وزارت کار ثبت شد و توانستیم مجوز دریافت کنیم.

چالش بعدی که پس از این اتفاق با آن روبه‌رو شدیم این بود که مفهوم صنایع فرهنگی چیست و اینکه چه محصولاتی باید از سوی فعالان این عرصه در فروشگاه‌هایشان عرضه شود؟ در اینجا بود که شبکه توزیع نیز برای ساماندهی این بازار وارد کار شد. اکنون لازم است که با ایجاد اساسنامه دقیق، به همه این سوالات و چالش‌ها پاسخ بدهیم. همچنین گام بعدی تشکیل اتحادیه کشوری است.

امیرمسعود استادحسین، رئیس هیئت مدیره انجمن ضمن اشاره به لزوم اتحادیه کشوری برای عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی گفت: لازم است اتحادیه‌‌ای برای عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی تشکیل بدهیم تا اعضای آن از خدماتی بهره‌مند شوند. ما در انجمن صنفی دنبال ایجاد این اتحادیه هستیم. این تاکنون به نتیجه نرسیده است، چرا که می‌گویند تعداد فروشگاه‌های عرضه‌کننده این محصولات کم هستند.

علی محمدی عضو هیئت مدیره انجمن ضمن بررسی اساسنامه این انجمن گفت: در ابتدا به دنبال تعریف فروشگاه عرضه‌کننده محصولات و صنایع فرهنگی هستیم. باید نیازشناسی و همه چارچوب‌های مورد نیاز این فروشگاه‌ها احصا شده و بررسی شود. براساس تعریفی که مدنظر داریم، فروشگاهی با هر وسعت و ابعادی که حداقل 3 گروه مؤثر از دسته‌بندی کالایی صنایع فرهنگی را دارا باشد در این تعریف قرار می‌گیرد. همچنین فروشگاهی با وسعت و ابعاد بیش از 200 متر که حداقل 5 گروه غیر مؤثر از دسته‌بندی کالایی صنایع فرهنگی را دارا باشد، می‌تواند به عنوان فروشگاه عرضه‌کننده محصولات و صنایع فرهنگی تعریف شود.

وی با اشاره به دسته‌بندی کالایی صنایع فرهنگی گفت: محصولات و صنایع فرهنگی را می‌توان در دسته‌های هفت‌گانه ذیل برشمرد: کتاب، نوشت افزار، اسباب بازی، تغذیه سالم، چند رسانه‌ای، پوشاک ایرانی و محصولات هنری و تزئینی.

وی همچنین اهداف انجمن صنفی عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی چندمنظوره و اعضای انجمن عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی چندمنظوره شامل مدیران فروشگاه‌ها، فعالان و افراد تاثیرگذار این عرصه و … را معرفی کرد.

مهدی مقامی در بخش دیگری از این جلسه ضمن معرفی کمیته‌های انجمن عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی گفت: به صورت کلی هر مجموعه‌ای، 2 بال اصلی دارد، یکی اتاق فکر و دیگری بخش اجرایی. با جلسات پیوسته‌ای که داشتیم به تعدادی کمیته رسیدیم که فعالیت‌های انجمن از طریق این کمیته‌ها انجام می‌شود. همچنین این کمیته‌ها یک مسئول دارند و خدماتی را به اعضای انجمن ارائه می‌دهند.

وی ضمن معرفی 6 کمیته انجمن عرضه‌کنندگان صنایع فرهنگی گفت: این کمیته‌ها عبارتند از: کمیته تأمین کالا، کمیته عضوگیری و شبکه‌سازی، کمیته رصد و ارزیابی، کمیته آموزش، مشاوره و پژوهش، کمیته رویداد و نمایشگاه، کمیته رسانه و مخاطب‌گستری.

او ضمن اشاره به مسئولیت‌های کمیته تأمین کالا گفت: رصد و شناسایی نیازهای فروشگاه‌های عضو، شناسایی تأمین‌کنندگان کالای فرهنگی و تعامل با تأمین‌کنندگان برای معرفی به اعضا و مشاوره به تولیدکنندگان جهت ایجاد بازار برای کالاهای مورد نیاز فروشگاه‌داران از جمله وظایف این کمیته است.

سجاد صالحی مسئول کمیته عضوگیری و شبکه‌سازی نیز گفت: در این کمیته ضمن شناسایی فروشگاه‌های جدید قصد داریم تا فروشگاه‌های موجود را شناسایی کرده، آنان را به عضویت انجمن دربیاوریم. همچنین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی برای جذب اعضا تدوین شده است.

مهین بابایی، مسئول کمیته رصد و ارزیابی نیز گفت: یکی از ابزارهای مهم برای کاهش ریسک در هر صنف، رصد و ارزیابی همه اعضای آن است. ما ارزیابی را با کمک گروهی از آستان قدس رضوی و بر اساس یک فعالیت پژوهشی بلند مدت دنبال کردیم و اکنون دستورالعملی جامع برای این کار تدوین شده است. به عبارت دیگر، کمیته رصد و ارزیابی اولین کمیته‌ای است که کار خود را آغاز کرده و اکنون به نتیجه نسبتا نهایی رسیده است.

وی ضمن معرفی این دستورالعمل که برای مانیتورینگ و کنترل فروشگاه‌های عضو است، گفت: این دستورالعمل بر اساس معیارهایی نظیر مکان فروشگاه، فضاسازی‌هایی که انجام داده است، محصولات عرضه شده و … محتوای کیفی و قواعد مرتبط با فروشگاه‌های صنایع فرهنگی را ارزیابی کرده و در پایان به او نمره‌ای می‌دهد. این نمره می‌تواند ملاک ارزیابی‌های بعدی قرار گیرد.

علی ثابت مسئول کمیته مشاوره، آموزش و پژوهش نیز گفت: این کمیته تلاش دارد تا نحوه صحیح عرضه محصولات فرهنگی و شیوه‌های به‌روز برای این کار را به فروشگاه‌داران آموزش دهد. این کار با هماهنگی مشاوران توانمند این عرصه صورت خواهد گرفت.

علی محمدی مسئول کمیته رویداد و نمایشگاه‌ها نیز بیان داشت: یکی از مسئولیت‌های اساسی این کمیته رصد نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جهت اطلاع‌رسانی به اعضا است. همچنین با استفاده از ظرفیت‌های متنوع اعضای انجمن می‌توان نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنایع فرهنگی برگزار کرد.

در بخش پایانی این جلسه، امیرمسعود استادحسین درباره شیوه‌نامه عملیات مشترک صحبت کرد و گفت: منظور از عملیات مشترک این است که همه اعضا با ظرفیت‌ها و کارهای مختلفی که می‌توانند انجام دهند، با یکدیگر یکی شده و یک رویداد بزرگ را در حوزه صنایع فرهنگی تعریف می‌کنیم. برگزاری عملیات مشترک در مناسبت‌های ملی و مذهبی می‌تواند انتخاب خوبی برای فروش کالاهای فرهنگی باشد که باید در اولین فرصت امکان‌سنجی برگزاری آن را انجام داد.

در این بخش اعضای حاضر در جلسه درباره موضوعاتی نظیر نمایشگاه‌های دائمی و فصلی، شیوه عرضه محصولات، ضعف‌ها و چالش‌های این عرصه، برگزاری عملیات مشترک با دیگر صنوف به منظور ارائه محصولاتی متنوع‌تر و … به بحث و تبادل نظر نشستند.

منبع: خبر را از تسنیم مشاهده فرمایید