تشریح شاخصه های حضور در انجمن عرضه کنندگان محصولات فرهنگی

دبیر انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی «صف» با تشریح شاخصه های حضور در این مجموعه، از رونمایی سامانه ای جهت ارزیابی عرضه کنندگان محصولات فرهنگی در سال ۱۴۰۱ خبرداد.

انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی «صف» از سال ۱۳۹۵ با هدف حمایت از عرضه کنندگان محصولات فرهنگی آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت کار مجوز رسمی فعالیت خود را نیز دریافت نمود.

این انجمن در قالب ارائه محصولات فرهنگی و در راستای فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی، ساز و کار و سیاست‌گذاری های خود را بر روی عرضه مناسب محصولات وضع نموده و از دل شاخصه های: کتاب، نوشت افزار، اسباب بازی، محصولات تزیینی و هنری، پوشاک ایرانی، تغذیه سالم و چندرسانه‌ای اقدام به حمایت از اقشار عرضه کننده محصولات فرهنگی می نماید.

در چارچوب شاخصه های مدنظر این انجمن، عرضه کننده ای که سه دسته از شاخصه های ذکر شده را دارا باشد یک فروشگاه چند منظوره تلقی می شود که می توان به: نشر ترنجستان ها، پاتوق کتاب ها، کتاب‌شهرها، شهر کتاب ها و فروشگاه های مستقل و خصوصی در تمامی استان ها اشاره کرد که برخی از عرضه کنندگان محصولات فرهنگی را شامل می شوند.

*تمرکز بر روی ترویج فرهنگ ایرانی …
مهین بابایی دبیر انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی «صف» با اشاره به اینکه صنایع فرهنگی به لحاظ اقتصادی برای کشورها دارای اهمیت است اظهار داشت: باورها، ارزش ها و تفکرات جوامع از طریق صنایع فرهنگی منتقل می شود و از طریق عرضه کنندگان به مصرف کننده نهایی می رسد. انجمن «صف» به جهت اهمیت عرضه مناسب محصولات فرهنگی، با تمرکز بر روی ترویج فرهنگ ایرانی، در شهرستان ها و استان های کشور زمینه های اشتغال‌زایی و ایجاد پاتوق های فرهنگی برای جوانان مسیر شود.

وی افزود: جهت عرضه محصولات، محل هایی را مدنظر قرار داده و تمرکزمان را بر روی عرضه ی محصولات مناسب و همسو با چارچوب های مناسب عرضه گذاشته ایم و در این مسیر تلاش خود را کار بستیم که عرضه کنندگان را نسبت به این موضوع آگاه کنیم، چرا که آنها ارتباط مستقیم با مردم دارند و از طریق صنایع فرهنگی که از ابزارهای موثر بر سبک زندگی است نقش مهمی بر ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی را ایفا می کنند.

*تشریح شاخصه های عرضه محصولات فرهنگی در انجمن …
بابایی ادامه داد: طی مطالعاتی که صورت گرفت و همکاری هایی که با آستان قدس ایجاد شد،  به شاخصه هایی اعم از: ۱- بررسی ماهیت فروشگاه ها، ۲- کسب اطلاع از محصولات موجود، ۳- روشن شدن میزان محصولات  ایرانی عرضه شده ۴- همسو بودن با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی دست یافتیم که پیش از آن، نیازمند ایجاد بسترهایی است که از طریق گفتمان و تبیین اهمیت صنایع فرهنگی و عرضه آن به وقوع بپیوندد که در پی آن موجب آگاهی بیشتر مردم و عرضه کنندگان شود.

*رونمایی از سامانه‌ای با محوریت ارزیابی عرضه کنندگان محصولات فرهنگی در سال ۱۴۰۱ …
دبیر انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی «صف» گفت: پس از نوروز ۱۴۰۱ سامانه ارزیابی را خواهیم داشت که عرضه کنندگان با تمامی شاخصه هایی که دارا هستند مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند و سپس آن دسته شاخصه هایی که مدنظر هستند رده بندی شده و نشان اطمینان را دریافت می کنند که این از حقوق اصلی مصرف کننده می باشد و از سویی دیگر ارزیابی اصولی عرضه کنندگان، موجب شناسایی خلاها خواهد شد و این دید بهتری به ما نیز می دهد که می توانیم افقی روشنی در جهت آموزش و ارتقای بخش عرضه، ترسیم کنیم.

*نیازمند اتحادیه عرضه کنندگان صنایع فرهنگی هستیم …
وی اظهار داشت: فروشگاه های چند منظوره صنایع فرهنگی به علت عرضه چند دسته کالایی، تداخلات صنفی با واحدهای همسو دارند و در گرفتن مجوزها متاسفانه با چالش هایی روبرو هستند و از طرفی برخی از این مراکز به علت اینکه فضای کاری آنها دولتی می باشد بنا به صلاحدید دستگاه های ذیربط این فضاها به اصناف دیگر اختصاص می یابد و باعث تعطیلی این کسب و کارهای فرهنگی می شود به جهت رفع مشکلات صنفی و همچنین ایجاد ساختاری منسجم جهت ساماندهی و حمایت بیشتر از این صنف نیازمند تاسیس اتحادیه مرتبط با آن هستیم.

*«رویای هم بازیت رو بساز» پویشی برای کودکان بی بضاعت …
نخستین پویش «رویای هم بازیت رو بساز» با هدف معرفی فروشگاه های چند منظوره صنایع فرهنگی، ایجاد وحدت و شبکه سازی در بین عرضه کنندگان محصولات فرهنگی، اهدا اسباب بازی به کودکان کم برخوردار، افزایش فروش و استقبال بیشتر عرضه کنندگان صنایع فرهنگی، از مبعث حضرت رسول (ص) 10 اسفندماه الی عید فطر 1401 برگزار می شود.

مهین بابایی با اشاره به اینکه با برگزاری چنین رویدادهایی می توان بین فروشندگان اتحاد و انسجام ایجاد کرد افزود: این پویش با محتوای اسباب بازی راه اندازی شد و در آن، مردم اسباب بازی های دست دوم خود را که از نظر کیفیت همچنان قابل استفاده هستند به فروشگاه‌های صنایع فرهنگی تحویل می‌دهند و این فروشگاه در قبال این اقدام، کارت تخفیفی ارائه می‌دهند که با استفاده از آن می توان اسباب بازی نو خریداری کرده و به این پویش ملحق شد.

وی تصریح کرد: همچنین مردم با کارت های تخفیفی که در دست دارند می توانند در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با مراجعه به فروشگاه های عضو این پویش، محصولات عرضه شده را با قیمتی مناسب تهیه کنند و همچنین در کنار آن، در قرعه کشی در کنار فروشندگان شرکت داده خواهند شد و جوایزی نیز به عنوان «مردم خیر» به آنها اهدا می شود.

دبیر انجمن عرضه کنندگان صنایع فرهنگی «صف» در پایان اضافه کرد: اسباب بازی هایی که از طریق این پویش جمع آوری شده اند توسط خیریه ها بسته بندی شده و در نهایت به دست کودکان کم برخوردار می رسد.

گفتنی‌ست؛ علاقمندان می توانند با مراجعه به بخش عضویت در سایت www.anjomanesaf.ir نسبت به تکمیل فرم عضویت و ثبت نام در این پویش اقدام نمایند.